Словник термінів
Адаптація (від лат. adaptatio (adapto) — пристосовую) — здатність організму пристосовуватись до різних умов зовнішнього середовища.
Акредитація
(від фр. accreditation (accredo) — довіряю) — у сфері освіти — процедура визначення
статусу вищого навчального закладу, підтвердження його спроможності здійснювать
підготовку спеціалістів на рівні державних вимог з певного напряму
(спеціальності).
Акселерація (від
лат. acceleratio — прискорення) — прискорення фізичного розвитку дітей, зокрема
зросту, ваги, більш раннє статеве дозрівання.
Актив
(від лат. activus — діяльний, дійовий) — група вихованців, членів конкретного
колективу, які усвідомлюють вимоги керівника колективу, допомагають йому в
організації життєдіяльності вихованців, виявляють певну ініціативу.
Активність (у
навчанні) — характеристика особливостей пізнавальної діяльності особистості, що
полягає в усвідомленому використанні нею інтенсивних методів, засобів, форм
оволодіння знаннями, вироблення вмінь і навичок.
Андрагогіка (від
гр. androa — доросла людина і agogge — управління) — галузь педагогіки, що
займається проблемами освіти, навчання та виховання дорослих.
Аномальні
діти (від гр. anomalia(anomalos)— неправильний) — вихованці, які мають
значні відхилення від норм фізичного або психологічного розвитку й потребують
виховання та навчання у спеціальних навчально-виховних закладах.
Дефініція (від
лат. definitio — визначення) — коротке логічно вмотивоване визначення, яке
розкриває суттєві відмінності або ознаки того чи того поняття.
Дидактика (від
гр. didaktikos — навчаю) — галузь педагогіки, яка розробляє теорію освіти й
навчання.
Дискусія (від
лат. discussio — розгляд, дослідження) — метод навчання, спрямований на
інтенсифікацію та ефективність навчального процесу за рахунок активної
діяльності учнів (студентів) у пошуках наукової істини.
Завдання
виховання — забезпечення всебічного гармонійного розвитку особистості.
Задатки —
генетично детерміновані анатомо-фізіологічні особливості мозку та нервової
системи, які є індивідуально-природною передумовою процесу розвитку й
формування особистості.
Заклади
виховні — навчально-виховні установи, які забезпечують освіту й виховання
підростаючого покоління.
Заклади
позашкільні — дитячі виховні установи, діяльність яких спрямована на забезпечення
потреб людини у задоволенні інтересів та схильностей, здобуття школярами
додаткових знань, умінь і навичок, розвиток інтелектуальних потенцій, сприяння
майбутньому професійному вибору особистості. До цієї групи закладів належать
палаци і будинки дитячої та юнацької творчості, станції юних техніків,
натуралістів, спортивні, художні, музичні школи, дитячі бібліотеки, театри,
кінотеатри, дитячі залізниці тощо.
Звичка —
спосіб поведінки, здійснення якого у певній ситуації набуває для індивіда
характеру внутрішніх потреб.
Закономірності
виховного процесу — чинники, які відображують необхідне, суттєве, стійке,
повторюване, загальне для певної галузі відношення між явищами об'єктивної
дійсності.
Підручник —
навчальна книга, в якій розкривається зміст навчального матеріалу з певної
дисципліни відповідно до вимог чинної програми.
Підхід
до виховання комплексний — підхід до виховання, що передбачає єдність
мети, завдань і засобів її досягнення через діяльність різних соціальних
інститутів (сім'ї, навчально-виховних закладів, засобів масової інформації).
План
навчальний — нормативний документ, у якому визначено для кожного типу
загальноосвітніх навчально-виховних закладів перелік навчальних предметів,
порядок їх вивчення за роками, кількість годин на тиждень, відведених для їх
вивчення, графік навчального процесу.
Позакласна
виховна робота — заходи виховного характеру, які здійснюються в
загальноосвітніх навчально-виховних закладах під керівництвом
учителів-вихователів.
Позаурочна
навчальна робота — різні види самостійної навчальної роботи учнів у рамках
системи навчання і виховання (домашня навчальна робота, екскурсії, гурткова
робота та ін.).
Посібник
навчальний — навчальна книга, в якій розкрито зміст навчального матеріалу,
що не завжди відповідає вимогам чинної програми, а виходить за її межі,
визначено додаткові завдання, спрямовані на розширення пізнавальних інтересів
учнів, розвиток їхньої самостійної пізнавальної діяльності.
Привчання —
організація планомірного і регулярного виконання вихованцями певних дій з
елементами примусу, обов'язковості з метою формування стійких звичок у
поведінці.
Прийом
виховання — складова методу, що визначає шлях реалізації його вимог.
Рада
загальноосвітнього навчально-виховного закладу — об'єднання працівників
загальноосвітнього закладу, учнів, батьків і громадськості, яка діє у період
між загальними зборами (конференцією) для вирішення соціально-організаційних й
економічних питань життєдіяльності загальноосвітнього навчально-виховного
закладу.
Рада
педагогічна — об'єднання педагогів навчально-виховного закладу з метою
розгляду питань організації та вдосконалення навчально-виховного процесу.
Рейтинг (від
англ. rating — оцінка, клас, розряд) — індивідуальний числовий показник у
системі освіти, оцінка успіхів, досягнень, знань у конкретний момент окремої
особистості у певній галузі, дисципліні, що дає змогу визначити рівень таких
досягнень або якість знань щодо інших осіб.
Немає коментарів:
Дописати коментар